dinsdag 24 december 2013

Beppe's tulband foar de kryst


 

Elk jaar met kerst maakte mijn beppe deze tulband van gistdeeg. Het recept had mijn moeder nog ergens in een oud kookboek staan en ze had ook nog de originele vorm. Nu dus voor kerst zelf gemaakt. Het deeg maakte ik in de broodbakmachine.

De originele vorm:

Het recept:

400 gram bloem (ik gebruikte 500 gram)
6 gram zout
50 gram basterdsuiker
geraspte citroenschil ( ik gebruikte een theelepel citroenrasp dr Oetker)
2 eieren
25 gram gist (ik gebruikte een zakje gedroogde gist)
150 ml melk (ik gebruikte 200 ml)
70 gram boter of margarine (ik gebruikte roomboter)
150 gram krenten
150 gram rozijnen
50 gram sukade
poedersuiker.

Ik maakte het als volgt:

Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
Smelt de roomboter in een pannetje op een zacht vuur of gebruik vloeibare margarine. Roer de eieren los in een kommetje. Doe de boter, melk en eieren onderin het blik van de broodbakmachine. Voeg de bloem, zout, suiker, citroenrasp en gist toe. Doe het blik in de broodbakmachine en kies een programma om deeg te maken. Bij het piepsignaal voeg je de krenten, rozijnen en sukade toe. (Mijn broodbakmachine geeft geen piep bij het maken van alleen deeg. Na 10 minuten kneden heb ik de krenten ed toegevoegd.)

Als het deeg klaar is haal je het uit de machine. Kneed het even door. Het deeg is behoorlijk plakkerig. Vet de vorm in en bestuif met panneermeel. Vet ook een klein vormpje in. (volgens het recept een zandtaartvormpje die had ik niet ik gebruikte een 1-persoons souflévormpje). Doe het deeg in de vorm en het kleine vormpje (niet meer dan 3/4 vullen). Dek de vormen af en laat het deeg nog een halfuurtje rijzen in de vorm. 

Het deeg in de vorm laten rijzen:

Verwarm de oven voor op 200 graden Celcius. Verwijder de folie en bak de in tulband 40 minuten bruin en gaar. Het kleine vormpje na 20 minuten uit de oven halen.
Haal de vorm uit de oven.

Net uit de oven

Keer de vorm voorzichtig om en laat de tulband op het rooster afkoelen. De onderzijde van de tulband wordt de bovenzijde. (laat hem staan zoals je hem omkeert) en zet het kleine vormpje er boven op. Deze zet je wel met de bovenkant omhoog. Bestrooi hem tot slot met poedersuiker.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten